Skip to content →

Franczyza: czym jest oraz jakie są jej najważniejsze zalety?

Według zgodnej opinii ogromnej większości specjalistów od ekonomii, franczyza stanowi w dzisiejszych realiach gospodarczych naszego kraju bez wątpienia jedną z najbardziej korzystnych a zarazem najbezpieczniejszych metod prowadzenia własnego biznesu.

Jednak pomimo wielu niepodlegających wątpliwości zalet, jakimi odznacza się prowadzenie własnego biznesu na zasadach franczyzy, należy podkreślić, że rozwiązanie to nadal nie cieszy się w polskich warunkach taką popularnością, o jakiej możemy mówić na przykład w odniesieniu do krajów Europy Zachodniej, takich jak Niemcy, Francja, Holandia czy Wielka Brytania, gdzie franczyza stanowi jedną z podstawowych możliwości rozważanych już na samym początku przez każdego, kto poważnie myśli o założeniu własnego biznesu.

Według opinii większości specjalistów, za wciąż niewielką popularność franczyzy w polskich warunkach odpowiada przede wszystkim brak rzetelnej, merytorycznej i adekwatnej wiedzy nie tylko na temat zalet tego rozwiązania, ale również na temat samego podstawowego mechanizmu działaniu, jakim odznacza się franczyza.

Co więc przede wszystkim warto wiedzieć na temat franczyzy? Jakie są najważniejsze zalety i możliwości jakie oferuje nam prowadzenie własnego biznesu według zasad opierających się na franczyzie? Przyjrzyjmy się tej kwestii nieco dokładniej i postarajmy udzielić się możliwie jak najbardziej wyczerpujących odpowiedzi na powyższe pytania.

Franczyza: czym jest oraz jakie są jej najważniejsze zalety?

Podstawowy mechanizm działania franczyzy jest stosunkowo łatwy i nie powinien nastręczać jakichkolwiek trudności interpretacyjnych. Mówiąc najkrócej, franczyza polega na prowadzeniu własnej działalności gospodarczej tyle że korzystając z szyldu innej marki. Można więc nazwać franczyzę formą dzierżawienia marki. Oczywiście, niemal zawsze stroną dzierżawiącą prawa do korzystania ze swojej marki jest jakaś duża firma, często o zasięgu międzynarodowym. Stroną dzierżawiącą jest zaś poszczególny przedsiębiorca otwierający dany lokal, który będzie działał pod banderą określonej, znanej już marki.

Franczyza stanowi rozwiązanie cieszące się naprawdę ogromną popularnością w innych krajach, ponieważ przynosi obustronne korzyści. Dla strony, która oddaje prawa do korzystanie ze swojego wizerunku tą korzyścią jest oczywiście określony procent dochodów lub zysków, pobierany od współpracującego podmiotu w oparciu o przepisy zawarte w umowie o franczyzie.

Z kolei w odniesieniu do podmiotu korzystającego z prawa do dzierżawieni marki tych korzyści jest oczywiście o wiele więcej. Na samym początku należy tutaj więc wymienić rozpoznawalność wśród klientów, którą przedsiębiorca uzyskuje już na samym starcie. Kolejne korzyści to różne formy wsparcia oraz doradztwa, jakie firmy dzierżawiące prawa do korzystania ze swojego wizerunku oferują podmiotom korzystającym z franczyzy. Przedsiębiorca decydujący się na działalność według zasad franczyzy bardzo często może więc liczyć na darmową pomoc w zakresie wizerunku swojego lokalu, rekrutacji pracowników, prowadzenia księgowości a także w wielu innych, istotnych dla firmy wymiarach.

Sprawdź katalog franczyz który znajdziesz na stronie franczyzawpolsce.pl – sprawdź więcej

 

Published in Biznes i finanse

Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *